Hem > arg, internets > Vad som irriterar mig med kopimisterna

Vad som irriterar mig med kopimisterna

Jag har känt mig ordentligt olustig sedan Missionerande Kopimistförbundet dök upp och blev en mediagrej i veckan som gått. Flera gånger har jag försökt formulera varför och jag tror jag till slut lyckats. Ställer upp det i en punktlista eftersom jag inte får en löpande text ur det…

Utvecklingen av kopimi.

Vad som framför allt känns konstigt är hur snabbt kopimi gått från ett sätt att tänka kring kopiering och information till en religion med prästerskap, missionsverksamhet och så vidare. Plötsligt upplever jag att en idé jag sympatiserar med blivit kapad av något jag inte helt kan stödja. Kan jag fortfarande bruka mig av begreppet kopimi nu utan att automatiskt i den stora allmänhetens ögon associeras till en religion jag inte tillhör och en tro jag inte har?

Känslan av ”skön humanism” kring det hela.

Trots min vilja att tro gott om kopimisterna i förbundet finns ändå känslan där av att de snarare är som de ”sköna humanisterna” som ”tror” på Flying Spaghetti Monster. Den typen av männsikor som skapar en låtsasreligion för att främja sin humanistiska agenda och inte fattar att deras sköna, västerländska tankefrihet är buren av deras privilegier och ofta trampar på människor som faktiskt har en tro. Det finns ett så oreflekterat hånande i det, inte minst eftersom ”sköna humanister” gärna glömmer att det finns religioner som inte har stor makt och många anhängare. Dessutom: en oseriös registrering av ett religiöst samfund är ett direkt hån mot alla de som har en ärligt menad tro och faktiskt behöver (och förtjänar) statens skydd och erkännande. Jag hoppas innerligt att jag har fel om det här. Tiden lär få visa.

Sammanblandningen av religionsfrihet och andra friheter.

Om kopimisterna lyckas få en tillåtelse att kopiera all information mellan varandra på grund av friheten att ha och praktisera en religion har de skapat sig en frihet som bara gäller dem. Jag som muslim, kristen, hindu eller druid blir fortfarande utlämnad under IPRED och dragen inför rätta av Antipiratbyrån. Jag får lämna mitt samfund och ansluta mig till ett annat om jag också är intresserad av remixkultur. Är det endast förärat de med Den Rätta Tron? Men sjukare än den tanken är själva idén att religionsfriheten, som finns där för att staten ska hålla sig jävligt långt borta från vad jag tänker och känner, ska användas för att smyga in andra rättigheter bakvägen. Det är inte ens roligt, det är ett hack av den europeisk-occidentala demokratins grundprinciper som får det att vända sig i magen på mig. Ett smart hack, men ett hack som tyder på en väldig brist på förståelse för andra människor än den egna gruppen.

 

Sammantaget är jag väldigt, väldigt olustig inför Missionerande Kopimistförbundet. De kanske kan gunga debatten i en spännande och konstruktiv riktning, men tills de bevisat att de faktiskt kan det kommer jag förbli väldigt skeptisk.

Kategorier:arg, internets
  1. hannes2peer
    08 januari 2012 kl. 18:21

    Det jag gillar är att kopimismen är så fullständigt befriad från tröttsamma problemformuleringar om ”tillgång”, ”artister” och ”privatliv”. Kanske kan det ruska liv i mer intressanta diskussioner om just kopiering, urval och makten över information. Därför gläds jag.

    Möjligtvis kunde de valt ett ”eget” namn, men just eftersom det handlar om kopimi tycker jag det blir spännande att liksom kopiera kopimi.

    Tror inte heller att de består av ”sköna humanister” som samtidigt kritiserar religion, i och med tilltaget, även om jag sett sådana analyser. Gerson är ju ganska hängiven kristen.

    Att det skulle medföra några ”laghack” I Sverige är inte troligt. Jag har sett att Sunde och Falkvinge har spekulerat kring/hävdat detta, men jag har inte hört Gerson säga det, däremot har jag hört henom säga att det inte finns sådana intentioner/möjligheter.

    Men om en ska vara cynisk kanske en kan avfärda det som ett PR-trick, ett smart sätt att lura medierna att skriva om kopiering på ett nytt sätt. Som du säger lär väl framtiden utvisa detta.

    • Martin L.
      08 januari 2012 kl. 18:59

      Jag är inte ute efter att ”försvara kopimis namn” egentligen. Själva den saken kvittar för mig. Inte heller vill jag avfärda något som något. Det jag menar är att jag ser en bunt irriterande aspekter som jag inte kan skaka av mig och gärna vill ta upp eftersom jag inte sett någon annan tala om det. Samtidigt är jag glad över en kopimi-revival av samma skäl som du är!

      • hannes2peer
        08 januari 2012 kl. 19:10

        Tror din kritik av ”den sköna humanismen” är viktig. Jag irriterade mig en del på Sundes Priest2priest-förslag-idé, men kunde inte riktigt formulera det. Men jag tycker du sätter fingret på det. Kopimi-religion som ett sunkigt laghack känns inte bra.

  2. 08 januari 2012 kl. 18:33

    Jag håller typ med hannes2peer om det mesta. Jag har inget intresse av att förlöjliga religion. Jag har inget intresse av att utnyttja religionsfriheten.

    Och jag hoppas att vi inte snor begreppet kopimi. Just mångfalden är ju en av de bästa delarna med kopimi, att man kan kopiera det och använda det till massor av syften, men att varje idé fortfarande finns kvar. Kopimi är fortfarande en filosofi. Det är fortfarande en livsstil. Det är fortfarande en konstform. Det är fortfarande ett moraliskt imperativ. Men det är också en religion.

    Maintain hardline kopimi!

    • Martin L.
      08 januari 2012 kl. 18:53

      Men om du/förbundet inte har något intresse av att utnyttja religionsfrihetens skydd för sakrament/krav (nattvard, halal/koscher etc.), varför valde ni att skicka en ansökan till Kammarkollegiet och sen faktiskt jobba för att få den godkänd?

      Jag håller med om att kopimi för oss som faktiskt mött konceptet innan fortfarande är en mångfald kopior-med-skillnader, men för de flesta som inte är insatta sedan tidigare har det första mötet med kopimi varit nu, som religiöst samfund. Det gör en stor skillnad i hur jag blir bemött om jag talar om det nu. ”Jaha, den där religionen menar du?”

  3. omniHAL
    08 januari 2012 kl. 18:41

    18:40:05 altemark: Tänkte säga … ”Hade hon sjukt dåligt rykte för att kunna fortsätta göra tentakler. And there was void, who had two daughters; one (the smaller) was that of entropy. Probability is a unit of money, albeit portugese-brazilian and no longer in use. >From this it may be parts, which draw their energy from the box kid suck from a very wild circus.
    18:40:06 omniHAL: kopimism
    18:40:07 altemark: Thinking about it, watchable preferably, lemme know :d.
    18:40:09 altemark: ”ÖKänd bröstling haffad.
    18:40:11 altemark: Missionary church of kopimism is sacred.
    18:40:14 omniHAL: kopimism
    18:40:15 altemark: Missionary church of kopimism is sacred.
    18:40:21 omniHAL: kopimist
    18:40:23 altemark: I see what would happen. Some pretty things arose from this evil, sinful site before it’s too late. And remember no matter how many existent things eris brought forth, she would eventually find them and turn from this evil, sinful site before it’s too late. And remember that a bowling ball was steadfastly anchored to the nucleus accumbens, switch on your mailing list.
    18:40:25 altemark: Kan ju ta dem och insåg hur komplicerade människor som får mina midigrejer att funka på min jävla cykeln ledsen?
    18:40:27 altemark: (Men att uppmärksamma sådant griseri är legitim nyhetsbevakning och opinionsbildning.
    18:40:31 altemark: ”HjÄlp jag är nedalkad :p.

  4. 09 januari 2012 kl. 11:51

    Angående att kopimisterna skulle kunna använda religionsfriheten för att kunna ladda ned illegalt:

    På DN uttalar sig Peter Åkerbäck, doktor i religionshistoria: ”Att troende kopimister skulle kunna hävda religionsfrihet vid illegal nedladdning är dock inte aktuellt, för även om religionsfriheten värnas är det inte tillåtet att bryta lagar för att utöva sin religion.”

    Det stora problemet i min mening är att försöka definiera vad som är ”riktig” religion. Det finns ett hundratal olika religionsdefinitioner, där vissa väldigt vida definitioner nästan gör vad som helst till religion.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

